60 DAGAR ÖPPET KÖP STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

En longboard har många rörliga delar (hårdvara) och sådana delar slits vid användning. Genom att underhålla din utrustning håller den längre, och blir samtidigt roligare att åka på. Underhållning kan innebära alltifrån efterdragning av muttrar eller att uppgradera din griptape för att få bättre fotfäste.

Shockpads

Longboardguiden - Riser

En riser som ligger mellan trucken och brädan

De påfrestningar som uppstår mellan brädan och dina truckar kan lätt skada din longboard. Därför rekommenderar vi alltid att man mellan brädan och truckarna använder shockpads. Det är en gummiplatta dom dämpar mot vibrationer och stötar. De är inte mycket tjockare än en stadig bit påläggsskinka men alltså inte gjorda av kött. Shockpadsen är viktiga eftersom de förhindrar sprickor i din bräda. Även skruvarna till truckarna har en tendens att skruva upp sig om man inte tar bort dessa vibrationer.

Risers

Har man problem med wheelbite kan man förhindra detta genom användning av risers. Det är olika tjocka plattor av plast som placeras mellan brädan och truckarna för att öka avståndet mellan brädan och hjulen och på så sätt minska risken för wheelbite. Vinklade risers kan i sin tur förändra vinkeln på din truck och därmed svängförmågan respektive stabiliteten hos din longboard. Risers kan alltså påverka truckens svängförmåga en hel del.

Risers & Shockpads

Grip

Griptape, greppa, grippa, grip. Kärt barn har många namn. Som namnet antyder handlar det om grepp, tillräckligt med grepp för att stå kvar stabilt med fötterna på longboarden. Hur mycket grepp man behöver beror givetvis på vilken typ av åkning man utövar. För att beskriva hur grov en griptape är pratar man om den är fin- eller grovkornig. Det innebär helt enkelt hur stora kornen är på griptapen.

En vanlig griptape för skateboard är väldigt finkornig och ger inte jättemycket grepp, men ändå precis så mycket grepp man vill ha för att göra ollies och flip-tricks.

Man kan säga att det finns ett antal olika typer

  • Standard coarse grip
  • Medium coarse grip
  • Heavy coarse grip
  • Transparent grip
  • Spray-Grip

Cruising kräver egentligen också ganska lite grepp, och där funkar det kanonbra med en finkorniggriptape eller med griptape på sprayburk, s.k. spray-grip. Finkornig griptape funkar också kanonbra till dancing där man rör mycket på fötterna, och även till freestyle där man ofta kastar runt brädan med händerna. När det gäller freeride och downhill däremot vill man ha maximalt grepp hela tiden, oavsett om du står på tvären i en slajd eller viner fram i i 90km/h. Bra grepp håller dig fast på brädan och hjälper dig att kontrollera den bättre. Därför rekommenderar vi alltid grovkornig griptape för freeride och downhill.

Populära fabrikat på griptape är RDVX , SeismicVicious, Jessup, Heartwood och Blood Orange.

Verktyg/Tools

Att ha bra verktyg är viktigt om du vill hålla skicket på dina skruvar och muttrar bra. Om du inte har rätt storlek på verktygen är risken att du slirar och förstör hårdvaran. En sak som alla brädåkare bör äga är ett Tool. Dvs. ett Tool som innehåller alla de verktyg du kan tänkas behöva för att meka med brädan. Dessutom slipper du bära med dig massa tunga verktyg när du är ute och åker. Den vanligaste typen kallas T-Tool och har fått namnet för det utseende den har. Men det finns även andra typer av former och varianter. Vissa verktyg har fler finesser där du bland annat kan gänga om din truckaxel om denna skulle blivit förstörd. Ibland får du också verktyg för att ta bort och sätta dit kullagren i hjulen.

Nåja, har du inte redan denna Schweiziska armékniv för brädåkare så är det dags att skaffa ett nu.

Skruvar & Muttrar

Skruvar och muttrar kommer i många längder och ibland färger. Som standard använder man egentligen två olika typer av skruv; platt eller rundad skalle. Varför inte alltid köra samma?! Jo det ska vi förklara…

Top mount skruv

Den vanligaste typen av montering av truckar är top mount. Det vill säga att truckarna fästs på undersidan av plankan. I dessa fall använder man Top mount skruv vilket är lätt att komma ihåg. En skruv för top mount har en platt ovansida och lite konisk undersida. Det göra att när du skruvar ner den så kommer skruvskallen försvinna ner så att den ligger i linje med din griptape och på så vis inte störa ditt grepp du har på brädan.

Dropthrough skruv

Den andra typen är då skruv anpassade för att montera truckar på en dropthroughbräda. Varför skulle man då inte kunna köra samma?! Jo det beror helt enkelt på att när man ska skruva fast trucken på en dropthrough så ligger trucken på ovansidan och det är alltså mot denna som man skruva ner skruven. Truckens ovansida är helt platt och ska du ha bra stabilitet vill du också ha en skruv som är helt platt på undersidan (men med välvd ovansida). På en dropthrough är det inga problem att skruvskallen är välvd uppåt eftersom du väldigt sällan står på truckarna på denna typen av bräda.

Skruvlängd

Hur ska man då veta längden på skruven? Det kan skilja en del mellan olika brädors tjocklek men störst påverkan har det om du tänker använda risers på bärdan eller inte.

En klassisk skateboard som inte använder risers klarar sig fint på top mountskruv som är 1″ i längd. Har du en tjockare bräda eller tänker kombinera den med tunnare shockpad kan du gå på 1.125″.
Tänker du köra riserpads upp mot 1/4″ ska du kanske rikta in dig på skruv som är 1.25″. Har du tjockare risers eller bräda kan du alltså öka längden på skruv ytterligare.

Det är ingen större fara att köra på långa skruv frånsett att det är jobbigt att de är i vägen när du ska trixa eller bära den.