60 DAGAR ÖPPET KÖP STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

Guide Longboard

GUIDE LONGBOARD

Att välja grejor är inte alltid det lättaste. Speciellt inte med tanke på att brädlivet innebär en djungel av prylar och konstiga termer som skulle få din gamla engelskalärare att tappa hakan. Jo vi vet hur det kan se ut utifrån. Det är därför som vi tagit fram denna genialiska guide! Du kan välja att navigera dig fram på lite olika vis beroende på vad du är ute efter.

Inte nog med att en longboard kan se ut lite hur som helst, det finns heller inga regler för hur du ska använda den. Sunt förnuft kanske? Det finns dem som väljer att bara sparka sig fram längs med stranden i solnedgången medan andra gillar att slänga ut brädan på tvären, slajda, så långt de bara kan. De finns de som tar på sig dansskorna, gör piruetter och slänger runt en bräda på 120cm likt en vante. Andra trivs som bäst i täta klungor av nära vänner i snäva kurvor och höga hastigheter. Kyle Wester väljer att åka 143 km/h och på så sätt bli snabbast i världen på en bräda, enbart med hjälp av gravitation.

Boardlife longboard guide

CRUISING

Cruising är den vanligaste typen av åkning inom longboard. Denna disciplin är ursprunget och är för transport och de där långa sköna åken som är mer stillsamma och surfinspirerade.

FREERIDE & SLIDING

Freeride är antagligen den bredaste disciplinen. Den inbegriper blandad åkning i backar och kan gå ganska fort. Sliding är en del som kommit att prägla denna typ av åkning där man kontrollerar brädan i fart genom att slidea med den.

FREESTYLE & DANCING

Freetyle och Dancing är en elegant och lekfull gren av sporten där man använder sig av mycket trickande, gärna i kombination med vanlig cruising. Dancing innebär att man går runt och snurrar på brädan samtidigt som man åker på den.

DOWNHILL

Downhill är den mest extrema formen av longboarding. Här strävar man efter att ta sig ner för branta lutningar och med bra kontroll genom kurvorna. Denna disciplin är också förenad med stor risk och det är därför viktigt att kunna hantera brädan på ett bra sätt och ha bra skyddsutrustning innan man ger sig på detta.

Longboardguide - Decket

Kanske den mest väsentliga delen på en longboard är själva brädan eller decket som det också kallas. Formen och storleken avgör till stor del vilken typ av åkning som din bräda är specialiserad på.

Brädan/Decket

Kanske den mest väsentliga delen på en longboard är själva brädan eller decket som det också kallas. Formen och storleken avgör till stor del vilken typ av åkning som din bräda är specialiserad på.

Truckar

Truckar är det som får din longboard att svänga. Tack vare att truckens två huvudkomponenter är rörliga i förhållande till varandra svänger din longboard åt samma håll som du lutar dig åt.

Hjul

Hjulen är din kontakt med marken och har därför en avgörande betydelse för det grepp du får. Ibland vill man ha grepp, andra gånger vill man kunna sladda. Hårdheten och utformningen spelar bland annat roll när du åker.

Kullager

Det finns en hel del varianter att välja på. Kvaliteten och hur bra de ska rulla är några aspekter. Man kan också fundera på om man vill ha öppna eller stängda lager beroende på om man vill kunna rengöra dem eller inte.

Bushings

Bushings (eller bussningarna) sitter i truckarna, och är fjädringen på din longboard. De bestämmer vilken svängförmåga din truck får. De finns i alla möjliga färger och former och liknar nästan godis, fast smakar inte så.

Skydd

Skydd är alltid bra. Främst för nybörjaren som ramlar ofta men även för de som åker på en högre nivå och hela tiden testar sina gränser. Har man åkt ett tag inser man att man kan slå sig på ganska många ställen. Skydd är en väldigt billig försäkring.

Hårdvara

En longboard har många rörliga delar och sådana delar slits vid användning. Genom att underhålla din utrustning håller den längre, och blir samtidigt roligare att åka på. Underhållning kan innebära alltifrån efterdragning av muttrar eller att uppgradera din griptape för att få bättre fotfäste.

Service

Att ha en utrustning som är i gott skick är inte bara ekonomiskt, det kan vara viktigt också. Du vill absolut inte att din utrustning ska svika dig när du åker. Se därför till att den alltid är i ett gott skick och förvalta den väl.