FRI FRAKT ÖVER 1000:- 60 DAGAR ÖPPET KÖP BETALA MED KLARNA STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

Guide under uppbyggnad

Vår skateguide för hjul är just nu under uppbyggnad och kompleteras löpande.

Formulan

En sak som är viktig att poängtera är att hårdheten inte är helt avgörande. Det finns olika formula (materialblandningar) som påverkar hur hjulet beter sig och hur bra anpassat det är för den typen av underlag/åkning du ska utsätta det för. Framförallt inom longboardhjul och sliding är detta väldigt tydligt. Historiskt har hårda hjul varit lättare att slidea med vilket delvis stämmer. Eller snarare ett hårt hjul greppar sämre mot underlaget än ett hårt. Men i en slide i högre hastighet vill du behålla kontrollen och då är ett hårt hjul superhalt medan ett mjukare hjul blir mer som ett suddgummi kan man säga.

74a-87a

De mjukaste skatehjulen brukar ligga i denna skala. Anpassade för ett bra grepp och för dig som föredrar att åka street och på ojämna ytor. Denna hårdhet är mer eller mindre vad alla longboard- och cruiserhjul har.

88a-95a

Något snabbare hjul eftersom friktionen mot underlaget blir mindre när hjulet är hårdare. Denna durometer lämpar sig bra för street och åkning med något mer ojämna underlag. Åker du på betong får du extremt mycket grepp med denna hårdhet.

96a-99a

Om man ska se till en generell hårdhet på skatehjul som ska funka som lite allround så är nog denna durometer att föredra. Perfekt för nybörjaren och blandad åkning. Bäst lämpar de sig för något slätare underlag.

+101a (B-skalan)

De hårdaste hjulen är i toppen av A-skalan och glider sedan över i B-skalan. När hjul presenteras med en durometer på B är de väldigt hårda. B-skalan ligger 20 punkter under A-skalan. Med andra ord 86b innebär 86+20 = 106a. Dessa hjul är anpassade för parken och presterar sitt bästa här.

Kontaktytan

Hjulets kontaktyta är en viktig faktor för att avgöra vilka egenskaper men framförallt vilket grepp du får. Även om du har en låg durometer på hjulet men en liten kontaktyta så kan hjulet upplevas som halt.

En bredare kontaktyta innebär att din vikt kommer fördelas på en större yta. Det innebär i sin tur att uretanet inte komprimeras lika hårt vilket annars kan leda till mer motstånd och sämre rull på ditt hjul.

Hjulets form påverkar vilken kontaktyta hjulet får. Ett runt hjul har i regel mindre kontaktyta medan ett kantigare hjul kan utnyttja en större kontakt med underlaget.