60 DAGAR ÖPPET KÖP STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

Allmänt om kullager

Kullager är det som får dina hjul att snurra på truckaxlarna. Ett kullager är uppbyggt av en yttre och inre lagerbana som kan rotera fritt i förhållande till varandra. Detta tack vare kulor som hålls på plats av en krans. Skyddande sköldar av gummi eller metall omsluter en eller båda av kullagrets sidor för att skydda mot damm och smuts. De kullager vi säljer fungerar både till skateboard- och longboardhjul. Kullagrets lagerbanor och kulor är i regel tillverkade i stål, men det finns också mer exklusiva varianter av keramik (läs mer om dem nedan). Kransen kulorna sitter i brukar vara av stål eller nylon. Kullager med nylonkransar lämpar sig bättre för högre rotationshastigheter. Detta på grund av att nylonet har lägre friktion, vilket ger mindre värme och mindre slitage. Sköldarna som omsluter lagret är av stål eller gummi. Olika slags kullager är olika lätta att underhålla. Kullager helt slutna med metallsköldar är omöjliga att underhålla, något för den late som slänger sina lager när de blir dåliga. Lager med en metallsköld är hyfsat lätta att göra rent och smörja upp. Kullager med gummisköldar är lättast att underhålla. Det är enkelt att få dem helt rena och sedan smörja upp dem igen.

Heartwood Bearings Street Bolts Ceramic inside

ABEC

Många förväxlar abec med hur bra ett kullager rullar, vilket inte är riktigt hela sanningen. Rullet beror också på oljan, hur kulorna är infästa samt andra parametrar. Kullager graderas i en skala kallad abec, vilket är ett mått på precisionen lagret är tillverkat med. Skalans värden går i regel från 1 till 9, där precisionen stiger med siffran. Ett kullager med högre abec har högre precision och således lägre friktion, vilket resulterar i att det rullar bättre. Dock har som sagt andra saker betydelsen med. Precisionen på dina kullager mattas tyvärr ut med tiden, så hur bra de rullar och hur länge de håller beror mycket på hur du underhåller dem.

Spacers

Något som får dina kullager att hålla längre är spacers. Spacers sitter mellan kullagren i dina hjul och minskar slitage på såväl kullager som hjul, allra mest vid det sidledestryck som uppkommer vid slides. Men de har också betydelse när du svänger. Så fort du belastar ditt hjul från sidan kommer dessa distanser se till att trycket fördelas jämnt och att kullagren på så vis rullar bättre. Alla hjul bör ha spacers inuti dem, men tyvärr är det inte alltid en garanti att tillverkaren satt i detta från början. En rekommendation är i så fall att uppgradera din bräda med ett set spacers.

  • Boardlife Spacers
    Boardlife Spacers
    $2,57 exkl. vat

    Boardlife Spacers 10mm (4 st)

    ,
    Spacers är ett bra sätt att uppgradera din bräda. Du får en bättre tryckfördelning på dina kullager så fort du svänger eller belastar dem i sidled. Utan spacers finns risk för att rullet försämras vid sidledstryck. Våra spacers säljs i set om 4 st.
    $2,57 exkl. vat
    $2,57 exkl. vat

Speedrings

På vardera ände av hjulaxeln sitter speedrings. Dessa är brickor vars funktion är att hjälpa dina kullager löpa fritt och inte ta i hangern, och därmed hindras från att rotera. Man kan tycka att dessa små brickor kan kännas betydelselösa men de har trots allt en viktig betydelse om du vill få så bra rull som möjligt. Saknar du speedrings är risken att du bromsar kullagret när du skruvar åt muttern vid hjulet. Dina speedrings hjälper alltså till att hålla allt på plats och fördela trycket korrekt. Skulle du slarvat bort dessa kan du alltid införskaffa en uppsättning nya här.

Keramiska kullager

Det finns också kullager som är tillverkade i keramik. Keramiska kullager är dyrare än kullager i stål, men den som är villig att betala för hög kvalitet får ett lager som har lägre friktion, tål värme bättre och som inte rostar vid kontakt med vatten.

Det finns både helkeramiska och halvkeramiska. Halvkeramiska är den vanligaste typen av de två. Det innebär att kulorna i lagret är av keramik. I helkeramiska är även ytter och innerring i keramik. Dock blir dessa extremt dyra och är därför mindre vanliga.

  • Heartwood Bearings Street Bolts Ceramic
    Heartwood Bearings Street Bolts Ceramic kit
    $44,12 exkl. vat

    Heartwood Street Bolts Ceramic

    Street Bolts Ceramic är som namnet antyder kullager i keramik. Hög precision och kvalitet för att hålla längre och klara större påfrestningar än vanliga stålkulor. Levereras i snygg plåtbox med fyra spacers.

    $44,12 exkl. vat
    $44,12 exkl. vat

Built-In – Kullager med inbyggda spacers & speedrings

Det finns kullager med inbyggda spacers och speedrings. Dessa lager brukar gå under namnet Built-In. Därmed har du de tillbehör du bör ha till kullagret inbyggda, och du behöver inte hålla koll på alla olika delar. Dessa lager fungerar precis lika bra som enkla kullager med speedrings och spacers. För dig som vill byta hjul på din bräda snabbt och lätt är också Built-In ett bra tips. Ett bra tips på Built-In med hög kvalitet och ett bra pris är Street Bolts från Heartwood.

  • Sold out
    Heartwood - Street Bolts Bearings abec-9
    Heartwood - Street Bolts Bearings abec-9
    $17,59 exkl. vat

    Heartwood Street Bolts abec-9

    Riktigt heta kullager från Heartwood till ett oslagbart pris. Built-In lager med abec-9. Du slipper tänka på brickor och distanser. Bara trycka dit och köra. Street Bolts är verkligen 8 kaxiga små rackare!
    $17,59 exkl. vat
    $17,59 exkl. vat

Öppna och stängda kullager

Det finns olika typer av kullagersköldar. Det vill säga det som omsluter själva kulorna i lagren. För att kunna rengöra dina lager så är det viktigt att du har lager av den typ som går att öppna. Att torka av sina lager regelbundet skadar inte oavsett vilken typ du än har.

Stängda lager

Är som det låter stängda. Det betyder att de kommer att hålla ute smuts och damm betydligt mycket längre än öppningsbara eftersom de är tätare. Men om smutsen väl kommit in eller om du utsatt dina lager för väta så är tyvärr skadan redan skedd. Dessa lager håller sig generellt sett bättre utan service än öppningsbara typer.

Öppningsbara lager

Det finns lite olika typer av öppningsbara lager. Det vanligaste är den typen som har en gummiskiva/rubberseal. Dessa brukar oftast vara i en färgglad variant. I vissa fall är det bara på ena sidan som denna förslutning sitter men vanligast är på båda sidor. Du kan enkelt pilla bort skyddet med ändan på ett gem. Undvik gärna nålar eller andra vassa föremål eftersom du kan skada skyddet och smuts kan då lättare leta sig in. Det finns lager som ser ut att vara stängda men i vissa fall går även dessa att ta bort. Dessa hålls på plats genom en stålring som spänns utanför skölden. Du kan pilla bort denna med hjälp av ett spetsigt föremål. Se bilden.

Öppna lagret med ändan på ett gem

Öppna lagret med ändan på ett gem

Öppna kullagret genom att pilla bort stålringen som spänner fast skölden

Öppna ett kullager med stålsköld genom att pilla bort spännringen.

Såhär rengör du dina kullager

För att rengöra dina kullager så behöver du alltså en typ som går att öppna (se ovan). Det hela handlar om att rengöra lagret och smörja det på nytt. Proceduren är hyfsat enkel. 1. Du börjar med att avlägsna dina kullager från dina hjul. När detta är gjort tar du bort kullagersköldarna enligt anvisningarna ovan. 2. Tvätta dina kullager i T-röd eller med fettlösare av något slag. Om du väljer T-röd kan du lägga ner dina kullager i en PET-flaska med lite T-Röd. Du kan också köpa en Bearingcleaner från Bones. Skruva på korken och skaka dem ordentligt. Gör om denna procedur med ren T-Röd tills ingen smuts längre lossnar från din kullager. För att inte slösa på T-Röd och spara på naturen kan du enkelt sila den smutsiga T-Röden genom ett kaffefilter. Voila! Som ny! 3. Se till att torka alla delar med papper så du får bort all smuts från både lager och sköldar. Låt sedan dina lager torka över natten. Har du bråttom? Torka dom med en hårtork. När de är helt torra är det dags att smörja dem. 4. Vad gäller uppsmörjning görs detta med fett eller olja. Ett fettat lager står sig längre utan underhåll men ger oftast lite sämre rull, medan ett oljat kullager har mindre friktion och kan behöva ses över lite oftare. Ett bra är Heartwoods Light Speed Bearing Oil. Då får du en flaska med pip som gör att oljan är lätt att applicera. Börja med att sätta på skyddsskölden på ena sidan och spraya därefter ett par skurar tunn olja på lagren. Snurra dem och se till att alla delar fått olja på sig. 5. Sätt på den sista skölden och eftertorka lagren på överflödig olja. När du åker första gången kommer antagligen mer olja att pressas ut. Se därför till att torka dem efter första åkturen igen så slipper det fasta smuts i oljan. Bra kullager leveras av märken som Heartwood, Sector 9, Biltin, Bones och Zealous. Här hittar du de kullager som Boardlife erbjuder.

Populära kullager