Rebound en beskrivning på hur mycket kraft något ger tillbaka. Med andra ord om du skulle pressa dina hjul eller truckar kraftigt i en riktning så vill dessa tillbaka till sitt ursprungsläge.
Rebound kan också anses vara beroende på kvaliteten på bushingen. Hur mycket rebound en bushing ger ifrån sig är ett mått på hur bra kvalitet den har. Det vill säga hur benägen är den att återgå till sitt ursprungsläge. Billiga truckar från från en leksaksaffär eller liknande brukar ha en extremt enkel form av bushing där rebound i denna oftast är obefintlig eller väldigt dålig. Med andra ord mer plast än gummi och egenskaperna blir därefter.
Hårdheten eller durometern är en annan parameter som påverkar egenskaperna i bussningen. Men rebound är egentligen snarare hur väl den vill flexa tillbaka till sin ursprungsposition. Du kan alltså ha två bushings som har samma duro men som har helt olika gensvar på hur bra de fjädrar tillbaka. I regel är en högre rebound det man vill eftersträva och på så vis också en måttstock på kvaliteten.
När man pratar bushings så har en rak bushing i regel mer kraft tillbaka än vad exempelvis en konisk bushing har. Hur mycket rebound man vill ha kan variera från person till person men också beroende på vilken känsla man är ute efter.
En annan sak som kan påverka en bushings rebound är om du kombinerar den med en rak eller kupad washer (bricka). En rak bricka styr inte din bushing på samma sätt medan en kupad washer tvingar fast din bushing och får den att återgå till sin ursprungsposition mycket starkare. Alltså ger den en högre rebound.
« TILLBAKA TILL ORDLISTAN