FRI FRAKT ÖVER 1000:- 60 DAGAR ÖPPET KÖP BETALA MED KLARNA STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

Ordlistan

FÖRKLARINGAR PÅ MÅNGA AV LIVETS FRÅGETECKEN

Det finns som du kanske upptäckt en uppsjö termer och ord inom longboard-världen. Det är inte alltid så lätt att veta vad alla av dem betyder och står för. Det är just därför som vi tagit fram vår ordlista. En pedagogisk vägvisare för den som vill lära sig snacka som en sann brädåkare. Eller om man helt enkelt bara behöver förstå vad något betyder. Listan utgår oftast från de engelska namnen. Snart kommer du också att hitta en kategori med Kendamatermer där du kan fördjupa dig i denna sport också!

Termer och longboard-ord

AJAX progress indicator
  • b

  • Basplatta
    Truckar består av två delar, en basplatta och en hanger. Den delen av trucken som sitter fast i din bräda är den del man kallar för basplattan.
  • Bushings
    Truckens två delar (basplatta och hanger) sätts ihop genom en längre bult (kingpin). För att ge trucken en viss rörlighet använder man en bussning mellan dessa två delar. Bushings finns i olika hårdhet och utformning för att ge dina truckar exakt den rörlighet/stabilitet som du eftersträvar.
  • c

  • Camber
    Camber är en typ form på själva brädan. Ser man brädan från sidan så är den högsta punkten på mitten av brädan och de lägsta punkterna längst ut på respektive sida. Brädan är alltså välvd uppåt. Oftast konstrueras brädor på detta vis då man vill ge dem mycket flex. En bräda som detta är också lättare att pumpa fart med. Camber är riktigt skönt för den som vill ha en skön cruiser. Ska du åka snabbt i backar eller köra sliding så kan en camber istället bli lite svajig och vinglig. Då lämpar sig den motsatta typen av bräda bättre; rocker.
  • Cut Outs
    Då brädan är utskuren vid truckarna för att själva decket inte ska ta i då man svänger. Om man letar efter en mångsidig cruiser och lätt freeridebräda så kan det vara en idé med tanke på att du kan köra med lösare truckar då.
  • d

  • Dropthrough
    Det finns flera sätt som truckar monteras på en bräda. En av de typer som finns är en så kallad dropthrough. Det innebär att själva decket har utskuret ett hål i sig. Genom att skruva isär dina truckar kan du trä igenom dessa i hålet och på så vis få trucken att bli mycket lägre än om den hade monterats i sin helhet på undersidan. Dropthrough blir stabilare eftersom du kommer närmare marken samt att trucken är monterad ovanför brädan. För dig som letar efter skön cruising kan detta passa bra. Motsatsen till dropthrough är topmount där truckarna monteras på undersidan. Dropthrough-truckar förekommer mest på brädor som har cut outs. Detta eftersom hjulen annars hade kommit så nära brädan att du tenderat att få wheelbite.
  • f

  • Flatspot
    Flatspot är något som kan uppstå när man håller på med slideing. Det innebär att man slitit på hjulet på exakt samma punkt vilket gjort att hjulet inte längre är runt utan blir platt på ett ställe. Risken är att då man fortsätter slajda så har hjulet en tendens att stanna i exakt samma läge igen och den platta ytan växer. Uppkomsten av en flatspot beror på att när slajden utförs så ska brädan aldrig ligga i 90° mot färdriktningen. Det innebär att hjulen inte längre kan snurra. Man strävar alltid efter att ha en större eller mindre vinkel än detta för att på så vis göra att hjulen alltid kan snurra samtidigt som man sliter på dem. Skulle du ha råkat ut för en flatspot? Här har du ett bra tips på hur du tar bort dem.
  • Footstop
    När man åker downhill är det extremt viktigt att försäkra sig om att fötterna står kvar på brädan när man svänger. Det används också för att du ska kunna känna var din framfot ska stå placerad då du åker fort och står i tuckposition och kanske inte har tid att titta på var du ska ställa fötterna. En footstop är helt enkelt ett stop som monteras på deckets ovansida för att försäkra dig om att foten inte släpper. De kan se ut på ett flertal olika sätt men oftast som en vinkel. Vissa föredrar att göra egna footstops av små hjul eller bushings. En mer radikal och barbarisk metod är att spika fast ett par skor på brädan, men det är inte så många som gör det längre...
  • g

  • Goofy
    En brädåkare är antingen Regular eller Goofy. Det talar om vilket håll du föredrar att åka åt eller snarare den fot du väljer att ha framåt på brädan. De som väljer att ha vänsterfoten fram är Regular, vilket är något vanligare. Föredrar du istället att ha högerfoten fram är du Goofy. Misströsta inte, du är inte mindre värd för det! Det har inte hindrat folk från att bli proffs. Det är ungefär som att vara höger eller vänsterhänt.
  • h

  • Hanger
    Dina truckar består av två delar. En basplatta och en hanger. Den sistnämnda är den del som är själva hjulaxeln och där du sedan fäster dina hjul. Din hanger kan vara utformad på lika sätt som för att vinkeln på din truck blir lite olika. Detta påverkar i sin tur hur skarpt du kan svänga. Vissa truckar har en hanger som du kan skruva loss och vända på för att få en annan truckvinkel. Exempel på detta är bland annat Paris som låter dig få en truckvinkel på 50° eller 44° beroende på vilket håll du monterar hangern.
  • Highside
    Kan uppstå när din bräda plötsligt får grepp mitt i en slide eller i, extrema fall, en väldigt skarp sväng. Det som händer är att hjulen vägrar att släppa (vilket du behöver för att kunna slidea). Detta får helt enkel brädan att flippa. Om du gör en heelside brukar det inte vara lika obehagligt som det är när man gör en toeside. I en toeside har man ryggen mot backen och om brädan flippar flyger du av och måste göra en akrobatisk vändning i luften för att inte göra dig illa. Låter det otäckt? Det är det också. Highside är inget du vill råka ut för.  För att undvika highside behöver du tänka på att inte köra med för greppiga hjul samt att hänga ut vikten på brädan när du slidear. En lösning kan också vara att låta fötterna hänga ut lite utanför brädan så att du skjuter den framför dig i själva sliden.
  • Hookup
    När du sysslar med sliding kommer du ha med detta att göra. När ett hjul når den punkt då det släpper sitt grepp och börjar sladda har du nått hjulets Release Point. När du sedan återfår greppet igen så kallas detta hookup. När det kommer till hjulen så kan de bete sig lite olika när de återfår sitt grepp beroende på vilken form de har, materialblandning, hårdhet mm. Du som åkare kan själv påverka hookupen genom att justera din vikt, brädans riktning och en hel del andra tekniska saker.
  • k

  • Ken
    En kendama består faktiskt av fler delar än man först kanske tror. Den del man i regel håller i som är själva skaftet kallas för ken. Den har en avsmalnad "spike" längst upp och i botten en cup. Koppen i botten är också den minsta på hela kendaman och denna kallas för basecup.
  • Kingpin
    Kingpin-skruven är antagligen den viktigaste skruven på hela brädan. Härifrån ställer du in dina truckars svängförmåga. Kingpinskruven är nämligen den bult som håller ihop din truck (basplattan med hangern). Genom att dra åt muttern kan du få truckarna att bli mer stabila genom att svänga mindre. Detta kan vara perfekt att göra i början när du ska lära dig åka eller när du börjar komma upp i hastighet. Lossa muttern om du vill ha mer sväng i trucken. Perfekt för om du vill cruisa eller bara vilja svänga kvickt och lätt. Tänk på att för löst åtsittande truckar kan innebära att du får wheelbite. Kontrollera därför att hjulen inte tar emot brädan när du pressar den hårt (innan du åker iväg på den). Du vill inte få wheelbite i fart, tro mig. De flesta truckar har alltså en kingpin-skruv. Om du vet vilken truck som alltid är framåt och bakåt kan du också exprimentera genom att ställa truckarna olika hårt beroende på vilken effekt du vill uppnå. Det finns också Sidewinder-truckar från bland annat Gullwing som är har en dubbel upphängning på varje truck, det betyder alltså att det finns två stycken skruvar på varje. Dessa truckar ger en extremt kvick svängförmåga. Supertrevligt för den som vill få en surfingkänsla i sitt cruisande.
  • Konkav
    De flesta brädor/deck är skålade i någon mån. Man har med andra ord högre ytterkanter då man ställer sig på brädan. Detta kallas för concave eller konkav på svenska.
  • l

  • Lean
    Alla truckar påverkar brädans lutning när man svänger. En del truckar får brädan att luta mer, andra mindre. Med lean syftar man på hur mycket en longboard och truck lutar då man svänger i en bestämd radie. Generellt sett kan man säga att en truck med lägre truckvinkel tenderar att ha mycket lean. Hur mycket lean man föredrar är en smaksak. Vill man har snäva och rejäla svängar kan det ibland vara skönt att åka med mycket lutning på brädan i svängarna medan det i andra sammanhang kan kännas vingligt. Det beror till stor del på hur din teknik och rytmik ser ut när du åker.
  • Läpp
    Alla hjul har olika egenskaper och förutsättningar. När man pratar om hjulets egenskaper nämns oftast vilken "läpp" hjulet har. Man menar då vilken typ av form kanten på hjulet har. En kantig och rak läpp ger i regel mer grepp när du svänger eftersom den skarpa kanten har lättare att greppa i asfalten när du svänger. Ibland kan det också vara så att en kantig läpp endast är svårare att sätta igång i en slide. När du väl är igång med en slide så kan dessa hjul vara nog så roliga att slidea med. En rundad läpp är med andra ord motsatsen, de är lättare att sätta igång på en slide. När du med tiden slitit ner dina hjul ordentligt så försvinner en eventuell rundad läpp och ger en rakare och något mer kantig läpp istället.
  • p

  • Pintail
    Pintail är en klassisk form på själva brädan som påminner om en droppe. Den är lite oval och tjockare fram och smalare bak. Denna form har hängt med sedan starten då de första surfbrädorna togs upp på land. Än idag är den ett populärt val när det kommer till cruising där den gör sig allra bäst. Det som gör att brädan lämpar sig extra bra för cruising är att du får mer svängkraft fram på brädan när du har mer bredd att placera fötterna på. Samtidigt som du får mindre sväng baktill då brädan är smalare. Det gör att brädan rör sig extra mysigt.
  • Pivot cup
    På hangern (truckaxeln) finns en liten pigg som vilar i en slags grop eller kopp på basplattan. Pivot Cup eller Pivotkopp är alltså vad denna kopp kallas för. Dessa koppar kan vara av olika storlek och har en slags bussning i sig som tillhör koppen. Tanken är att denna gummi-kopp ska göra att hangern ligger stadigt när trucken svänger fram och tillbaka. Denna bussning blir med tiden sliten och kan orsaka speed wobble/vobbling på din bräda när du kommer upp i hastighet. Se därför alltid till att dina pivot cups är fräscha och inte glappar för att få bästa åkningen.
  • Predrift
    En slide man gör för att sänka fart innan en sväng kombinerat med att man ska få en bättre linje in i svängen.
  • Puckar
    De håra plastskydden som finns på slidehandskar. Puckarna är gjorda av UHWM-PE vilket står för Ultra-high-molecular-weight polyethylene. En förkortning som är bra att kunna i Alfapet eftersom du kan bli av med alla jobbiga bokstäver då.
  • Push
    När du tar fart med hjälp av ta av ena foten från brädan och sätter ner den i marken sen trycker ifrån.
  • r

  • Raceyta
    Raceyta är den yta som ligger på hjulen som original. Notera att många tillverkare väljer att slita upp denna yta, då heter det istället Stonegound. Raceytan är en klibbig och gummiaktig yta som oftast är extremt greppig innan den är bortsliten. Nya hjul brukar därför vara väldigt populära i downhilltävlingar där denna yta ger dig ett extremt bra grepp tills den är bortsliten.
  • s

  • Sarado
    Sarado är den del på kendaman som är själva hammardelen. Det vill säga den del som din Small och Big Cup sitter. Detta är också den del som man trär av då det är dags att byta sitt snöre. Ibland kan saradon vara utformad av annat träslag än handtaget (ken) eller med en annan typ av färg.
  • Spike
    Spike är den del som sitter längst upp och som är själva spetsen på kendaman.
  • Stone Ground
    Hjul kommer oftast med olika yta och struktur på. Ett hjul som inte är efterbehandlat har en lite klibbig yta på från början vilket ger ett extremt bra grepp. Detta kallas också för raceyta och brukar vara en struktur som downhillåkare föredrar eftersom greppet är extra bra då. För dig som ska cruisa spelar denna yta ingen större roll. För hjul som är anpassade för sliding vill man oftast inte ha denna yta på eftersom den brukar greppa extremt och därför kunna vara besvärlig att hantera vid exempelvis stående slides. Ibland kan man slita bort denna yta ganska fort genom att åka in hjulet. Det brukar dock bli allt mer vanligt att tillverkarna försliter hjulet och ger det en så kallad stone ground för att du ska kunna slidea med det direkt. Dock kan hjulet svara lite olika från första åket till ett åk lite senare men skillnaden är då betydligt mindre än om det vore en raceyta på.
  • Stoneground
    Stoneground kallas den yta som är förinsliten på hjulen. När du har en stone ground beter sig hjulet mer som det gör när det är inkört.
  • t

  • Thane Lines
    En förkortning av Urethane som är namnet på det material som är i hjulen. Thane lines är helt enkelt de spår som du eventuellt lämnar kvar på asfalten när du slidear med din bräda.
  • w

  • Washer
    På de allra flesta truckar där dina bushings sitter finns också en metallbricka. Den kan vara helt platt eller delvis skålad med ytterkanter. Detta kallas washers. Oftast kan du byta typ själv och fördelen är att du kan få lite olika egenskaper om du har en platt eller skålad washer. De används främst för att ge ett jämnt tryck på dina bushings när du svänger. Skålade washers är den vanligaste typen och är kanske mest allround och anpassat för cruising och andra typer av discipliner. Platta washers är desto vanligare för den som vill ägna sig åt freeride och downhill. Du får då en truck som inte fjädrar tillbaka lika mycket när du svänger och trycker kraftigt. Detta kallas också för rebound. Om du vill testa hur dina truckars egenskaper ändras med en platt eller skålad washer kan (på de flesta typer av truckar) vända på dina washers så att skålen inte längre ligger mot din bushing. På så vis får de mer spelrum och kan pressas hårdare utan att fjädra tillbaka.