60 DAGAR ÖPPET KÖP STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

Ordlistan

FÖRKLARINGAR PÅ MÅNGA AV LIVETS FRÅGETECKEN

Det finns som du kanske upptäckt en uppsjö termer och ord inom longboard-världen. Det är inte alltid så lätt att veta vad alla av dem betyder och står för. Det är just därför som vi tagit fram vår ordlista. En pedagogisk vägvisare för den som vill lära sig snacka som en sann brädåkare. Eller om man helt enkelt bara behöver förstå vad något betyder. Listan utgår oftast från de engelska namnen. Snart kommer du också att hitta en kategori med Kendamatermer där du kan fördjupa dig i denna sport också!

Termer och longboard-ord

AJAX progress indicator
  • Term
    Definition
  • Truckar består av två delar, en basplatta och en hanger. Den delen av trucken som sitter fast i din bräda är den del man kallar för basplattan.
  • Truckens två delar (basplatta och hanger) sätts ihop genom en längre bult (kingpin). För att ge trucken en viss rörlighet använder man en bussning mellan dessa två delar. Bushings finns i olika hårdhet och utformning för att ge dina truckar exakt den rörlighet/stabilitet som du eftersträvar.
  • Camber är en typ form på själva brädan. Ser man brädan från sidan så är den högsta punkten på mitten av brädan och de lägsta punkterna längst ut på respektive sida. Brädan är alltså välvd uppåt. Oftast konstrueras brädor på detta vis då man vill ge dem mycket flex. En bräda som detta är också(...)
  • Då brädan är utskuren vid truckarna för att själva decket inte ska ta i då man svänger. Om man letar efter en mångsidig cruiser och lätt freeridebräda så kan det vara en idé med tanke på att du kan köra med lösare truckar då.
  • Det finns flera sätt som truckar monteras på en bräda. En av de typer som finns är en så kallad dropthrough. Det innebär att själva decket har utskuret ett hål i sig. Genom att skruva isär dina truckar kan du trä igenom dessa i hålet och på så vis få trucken att bli mycket lägre än om den hade(...)
  • Enkelanvända magnetfästen - Fästena har en patenterad teknologi som hittas i allt från hjälmar, ryggsäckar och möbler.
  • Flatspot är något som kan uppstå när man håller på med slideing. Det innebär att man slitit på hjulet på exakt samma punkt vilket gjort att hjulet inte längre är runt utan blir platt på ett ställe. Risken är att då man fortsätter slajda så har hjulet en tendens att stanna i exakt samma läge(...)
  • I huvudsak menar man böjbarheten på brädan. Soft till medium, medium till styv.
  • En serie bindningar från Flux där man försökt att fokusera på en konstruktion som passar extra bra för brädor som har mycket flex och rocker. Tanken är att man får en bindning som ska hjälpa dig att få en extra bra känsla i åkningen.
  • En serie bindningar från Flux som är skapad för att ge maximal överföring av den kraft du lägger in i din åkning vidare ut i brädan. Transferserien är extra vass då det kommer till carving och när du ska göra ollies.
  • När man åker downhill är det extremt viktigt att försäkra sig om att fötterna står kvar på brädan när man svänger. Det används också för att du ska kunna känna var din framfot ska stå placerad då du åker fort och står i tuckposition och kanske inte har tid att titta på var du ska ställa(...)
  • En brädåkare är antingen Regular eller Goofy. Det talar om vilket håll du föredrar att åka åt eller snarare den fot du väljer att ha framåt på brädan. De som väljer att ha vänsterfoten fram är Regular, vilket är något vanligare. Föredrar du istället att ha högerfoten fram är du Goofy.(...)
  • Dina truckar består av två delar. En basplatta och en hanger. Den sistnämnda är den del som är själva hjulaxeln och där du sedan fäster dina hjul. Din hanger kan vara utformad på lika sätt som för att vinkeln på din truck blir lite olika. Detta påverkar i sin tur hur skarpt du kan svänga.(...)
  • Kan uppstå när din bräda plötsligt får grepp mitt i en slide eller i, extrema fall, en väldigt skarp sväng. Det som händer är att hjulen vägrar att släppa (vilket du behöver för att kunna slidea). Detta får helt enkel brädan att flippa. Om du gör en heelside brukar det inte vara lika(...)
  • När man pratar truckar kan du ibland se att vissa modeller är av typen hollow, det innebär kort och gott att man helt enkelt försökt att få ner vikten på vissa delar. En låg vikt på en truck är alltid skönt och det förenklar din tid i luften samt kraften som krävs för att få brädan att lyfta.(...)
  • När du sysslar med sliding kommer du ha med detta att göra. När ett hjul når den punkt då det släpper sitt grepp och börjar sladda har du nått hjulets Release Point. När du sedan återfår greppet igen så kallas detta hookup. När det kommer till hjulen så kan de bete sig lite olika när de(...)
  • En kendama består faktiskt av fler delar än man först kanske tror. Den del man i regel håller i som är själva skaftet kallas för ken. Den har en avsmalnad "spike" längst upp och i botten en cup. Koppen i botten är också den minsta på hela kendaman och denna kallas för basecup.
  • Kingpin-skruven är antagligen den viktigaste skruven på hela brädan. Härifrån ställer du in dina truckars svängförmåga. Kingpinskruven är nämligen den bult som håller ihop din truck (basplattan med hangern). Genom att dra åt muttern kan du få truckarna att bli mer stabila genom att svänga(...)
  • De flesta brädor/deck är skålade i någon mån. Man har med andra ord högre ytterkanter då man ställer sig på brädan. Detta kallas för concave eller konkav på svenska.
  • Alla hjul har olika egenskaper och förutsättningar. När man pratar om hjulets egenskaper nämns oftast vilken "läpp" hjulet har. Man menar då vilken typ av form kanten på hjulet har. En kantig och rak läpp ger i regel mer grepp när du svänger eftersom den skarpa kanten har lättare att greppa i(...)
  • Alla truckar påverkar brädans lutning när man svänger. En del truckar får brädan att luta mer, andra mindre. Med lean syftar man på hur mycket en longboard och truck lutar då man svänger i en bestämd radie. Generellt sett kan man säga att en truck med lägre truckvinkel tenderar att ha mycket(...)
  • En bräda som är sänkt i mitten av plankan, alltså där ståytan är närmare marken än där truckarna fäster kallas för en droppad bräda. Inte att förväxla med rocker som också stämmer in på samma beskrivning. När man har en mindre droppad bräda brukar man kalla det för micro drop. Denna(...)
  • Pintail är en klassisk form på själva brädan som påminner om en droppe. Den är lite oval och tjockare fram och smalare bak. Denna form har hängt med sedan starten då de första surfbrädorna togs upp på land. Än idag är den ett populärt val när det kommer till cruising där den gör sig allra(...)
  • På hangern (truckaxeln) finns en liten pigg som vilar i en slags grop eller kopp på basplattan. Pivot Cup eller Pivotkopp är alltså vad denna kopp kallas för. Dessa koppar kan vara av olika storlek och har en slags bussning i sig som tillhör koppen. Tanken är att denna gummi-kopp ska göra att(...)
  • En slide man gör för att sänka fart innan en sväng kombinerat med att man ska få en bättre linje in i svängen.
  • De håra plastskydden som finns på slidehandskar. Puckarna är gjorda av UHWM-PE vilket står för Ultra-high-molecular-weight polyethylene. En förkortning som är bra att kunna i Alfapet eftersom du kan bli av med alla jobbiga bokstäver då.
  • När du tar fart med hjälp av ta av ena foten från brädan och sätter ner den i marken sen trycker ifrån.
  • När man talar om R7 i skateboardsammanhang menar man hur plankan är tillverkad. R7 står för Resin-7 vilket syftar till det antal lager man vanligtvis har i plankan. Man har i detta fall pressat alla lager Kanadensisk lönn i en press vilket gör att varje bräda kommer att ha samma form och inga(...)
  • Raceyta är den yta som ligger på hjulen som original. Notera att många tillverkare väljer att slita upp denna yta, då heter det istället Stonegound. Raceytan är en klibbig och gummiaktig yta som oftast är extremt greppig innan den är bortsliten. Nya hjul brukar därför vara väldigt populära i(...)
  • I vissa fall kan vissa fabrikat som har rake även påverka truckens vinkel då får du än större skillnad mellan hur trucken beter sig vid positive eller negative rake. En lägre truckvinkel ger en stabilare truck i högre hastighet då den inte riktigt svänger lika mycket. Även om truckens vinkel(...)
  • Rebound en beskrivning på hur mycket kraft något ger tillbaka. Med andra ord om du skulle pressa dina hjul eller truckar kraftigt i en riktning så vill dessa tillbaka till sitt ursprungsläge. Rebound kan också anses vara beroende på kvaliteten på bushingen. Hur mycket rebound en bushing ger(...)
  • Regenerative Breaking betyder att motorerna kan fungera som en generator vid inbromsning och på så vis ladda batteriet igen. Olika elektriska brädor laddas på lite olika vis och i regel laddar brädan inte vid en första kvick och lätt inbromsning utan snarare mer ju längre och hårdare du(...)
  • Med release point menar man den punkt då dina hjul släpper och börjar slidea. Alla hjul behöver olika mycket kraft för att släppa beroende på materialblandning och hjulets utseende. Även hårdhet och kontaktyta har stor påverkan i graden av grepp mot underlaget. Andra faktorer som din teknik(...)
  • Rocker innebär att din planka är utformad så att den lägsta punkten på brädan är närmast marken. Tänk dig att brädan är böjd som en banan där sidorna är böjda uppåt. Detta gör att man kan komma närmare marken och du får oftast en stummare känsla i brädan jämfört om du skulle haft en "Camber",(...)
  • Sarado är den del på kendaman som är själva hammardelen. Det vill säga den del som din Small och Big Cup sitter. Detta är också den del som man trär av då det är dags att byta sitt snöre. Ibland kan saradon vara utformad av annat träslag än handtaget (ken) eller med en annan typ av färg.
  • När man pratar bushings eller hjul nämns ofta det man kallar för rebound. Det är kort och gott en måttstock på hur bra materialet sviktar tillbaka. Så rent krasst kan du ha olika bushings med samma duro men de kan bete sig väldigt olika. En billig bushing som du kanske får på en enklare(...)
  • Spacer är den distans som ligger mellan dina kullager inne i hjulet. Som så mycket annat inom skate så är det standardmått på 1cm som brukar användas. Notera att toleransen mellan olika hjultillverkare kan avvika lite på hundradelar (vilket gör att om du använder samma kullager och spacer på(...)
  • Speedrings är de små brickor man placerar på hjulets båda sidor. Alltså utanför dina kullager. Denna lilla bricka kan tyckas menlös men den fyller faktiskt en väsentlig roll. Den gör nämligen att du kan dra åt dina hjul bättre utan att axelmuttern riskerar att klämma fast kullagret och(...)
  • Spike är den del som sitter längst upp och som är själva spetsen på kendaman.
  • Hjul kommer oftast med olika yta och struktur på. Ett hjul som inte är efterbehandlat har en lite klibbig yta på från början vilket ger ett extremt bra grepp. Detta kallas också för raceyta och brukar vara en struktur som downhillåkare föredrar eftersom greppet är extra bra då. För dig som ska(...)
  • Stoneground kallas den yta som är förinsliten på hjulen. När du har en stone ground beter sig hjulet mer som det gör när det är inkört.
  • Sugarcoat är den lackade griptape som bland annat Carver lagt på vissa av sina modeller. Namnet refererar till liknelsen med att griptapen nästan känns som om det vore stora sockerflingor på. Det ser onekligen nästan så ut om inte annat. Dock rekommenderar vi dig inte att slicka på det om du(...)
  • En förkortning av Urethane som är namnet på det material som är i hjulen. Thane lines är helt enkelt de spår som du eventuellt lämnar kvar på asfalten när du slidear med din bräda.
  • Twin tip är när både nose och tail är identiskt utformade, du får samma upplevelse om du åker framåt eller bakåt.
  • På de allra flesta truckar där dina bushings sitter finns också en metallbricka. Den kan vara helt platt eller delvis skålad med ytterkanter. Detta kallas washers. Oftast kan du byta typ själv och fördelen är att du kan få lite olika egenskaper om du har en platt eller skålad washer. De(...)
  • Med hjulbas menas avståndet mellan truckarna på en bräda. Hjulbasen påverkar hur kvickt brädan svänger. En kort hjulbas ger en kortare svängradie och en längre bräda ger en större sådan. Precis som en lång lastbil kräver en längre sträcka för att vända runt jämfört med en mindre bil. Inom(...)