FRI FRAKT ÖVER 1000:- 60 DAGAR ÖPPET KÖP BETALA MED KLARNA STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

Truckar är det som får din longboard att svänga. Tack vare att truckens två huvudkomponenter är rörliga i förhållande till varandra svänger din longboard åt samma håll som du lutar dig åt. Det finns mängder av olika truckar på marknaden, men i stort sett alla är uppbyggda på samma sätt och av samma material – aluminium. Truckens två huvudkomponenter är en basplatta och en hanger.

Basplatta

Basplattan på en truck

Basplattan med kingpin-skruv

Basplattan är den delen av trucken du skruvar fast på din longboard. Den huvudsakliga skillnaden mellan olika basplattor är den vinkel de placerar hangern i. En större vinkel skapar mindre svängradie, och därmed större svängförmåga medan en mindre vinkel skapar större svängradie, och mindre svängförmåga. Effekten av en mindre vinkel är också ökad stabilitet. Därför är det vanligt att man har sådana basplattor när man ska åka riktigt fort. Vinkelmåttet på de flesta basplattor är runt 40-50°. Det är tillräckligt stabilt för de flesta typer av åkning, samtidigt som det ger lagom mycket svängförmåga.

Hanger

En vanlig typ av hanger

En vanlig typ av hanger

Basplattan är sammanlänkad med en hanger. Hangerns pivot sitter i basplattans pivotkopp, och det är här själva rörligheten hos trucken sitter. I pivotkoppen sitter ett gummi för att göra rörligheten så exakt och följsam som möjligt. Som du säkert förstår så utsätts detta gummi för väldigt stor belastning, så känns din truck inte som den gjorde när den var ny kan det vara dags att byta ut gummit. Genom hangern löper en hjulaxel, vanligtvis gjord av stål. På denna axel fäster du dina hjul, kullager, spacers och speed rings.

Bredden på truckhangers varierar lika mycket som deras utseenden, men generellt sett ska de, inklusive axeländarna, vara lika breda som din bräda. En smalare hanger ger mer grepp, men kan upplevas nervös i höga hastigheter. En bredare hanger ger mer stabilitet, men blir lätt tråkig i lägre hastigheter. De flesta hangers på longboardtruckar är mellan 150-200mm breda, exklusive axeländarna.

En basplatta med sin pivotkopp och gummit som passar i den

En basplatta med sin pivotkopp och gummit som passar i den

Det som håller ihop truckens basplatta och hanger kallas kingpin, och består vanligtvis av stål. Kingpinen löper igenom hangerns bushingsäte. På kingpinen sitter bushings av polyuretan som fungerar som truckens fjädring. Bushingsen gör hangern och basplattan rörliga i förhållande till varandra men hindrar dom ändå ifrån att slå i varandra. Bushingsen fixeras på kingpinen tack vare stödjande brickor, s.k. washers. Hela kalaset hålls på plats med en klassisk mutter.

Olika truckvinklar

Lean innebär hur mycket din bräda lutar då longboarden svänger i en bestämd radie. Förhållandet mellan lean och svängförmåga hos olika truckar varierar. Kortfattat kan man säga att truck med lägre vinkel på basplattan tenderar att ha mycket lean, medan en truck med högre vinkel på basplattan tenderar att ha mindre lean.

Rake

En hanger kan ha rake eller inte. Rake innebär att hjulaxeln är förskjuten i förhållande till pivoten. Detta är mycket vanligt. Paris, Randal RII, Bear Grizzly och Gullwing Charger är exempel på truckar med positiv rake, vilket gör trucken svängig och relativt hög. Vissa truckar, exempelvis Bear Grizzly går utomordentligt att flippa. Det innebär att man kan vända på hangern, och på så vis få en lägre, stabilare och mindre svängig truck.

På en hanger utan rake är hjulaxeln helt i linje med pivoten, och oavsett hur du vänder och vrider på hangern blir det ingen skillnad i varken utseende, känsla eller beteende hos trucken. En hanger utan rake är en kompromiss mellan negativ och positiv rake vad det gäller sväng, höjd och stabilitet.

Truckens höjd

Truckens alla komponenter och deras dimensioner avgör tillsammans hur hög den blir. Det höjdmått som är intressant är måttet från basplattans undersida till centrum av hjulaxeln. Effekterna av en låg truck är ökad stabilitet men minskad svängförmåga, medan en hög truck blir svängigare men samtidigt mer instabil. Det gäller att hitta rätt balans av de båda beroende på användningsområde.

Precisionstruckar

Precessionstruckar frästa i ett stycke

Precisionstruckar frästa i ett stycke

Merparten av de truckar som finns på marknaden är gjutna av flytande aluminium. Detta är det absolut billigaste sättet att tillverka en truck på, och detaljrikedomen på en sådan truck är enligt oss tillräcklig för alla typer av longboardåkning, men det finns även truckar som är frästa ur ett block aluminum med högsta möjliga precision. De kallas precisionstruckar. Dessa har en starkare konstruktion och mer exakt geometri än gjutna truckar. I vårt sortiment av precisionstruckar finns Surf Rodz och Buzzed.

Traditionel och Reverse kingpin

Man brukar dela upp longboardtruckar i två huvudgrupper. Traditional kingpin (TKP) och reverse kingpin (RKP). TKP är vanliga skateboardtruckar medan RKP är vanligare på longboard. Det finns flera skillnader mellan de två varianterna. Först och främst ser de väldigt olika ut, men det vi koncentrerar oss på här är de praktiska skillnaderna.

TKP-truckar är i regel lägre, har mer lean och svänger mindre. På en kortare longboard rekommenderas denna typen av truckar då RKP-truckar svänger för mycket och gör åkturen instabil och nervös.

RKP-truckar är istället oftast högre, har mindre lean och svänger mer. På en längre longboard bör man ha dessa. Med vanliga skatetruckar blir åkningen annars lätt tråkig och brädan svänger inte så mycket.

Märken som tillverkar longboardtruckar med bra kvalitet är Randal, Paris, Bear, Gunmetal, Caliber, Independent, Gullwing, Surf Rodz och Buzzed.

Truckar som har mycket sväng och passar till alla typer av longboardåkning är enligt oss Paris 180/195mm, Randal R2 150/180mm 50°, Gunmetal 184mm 50°, Caliber 160/184mm 50°, Bear Grizzley 181mm 52°, Surf Rodz 176/186/196mm 50° eller andra truckar vars vinkel på basplattan är runt 50°.

Truckar som är mer stabila och bättre lämpade för snabbare åkning är Randal R2 150/180mm 42°, Randal R1 Downhill 160mm 35°, Gunmetal 184mm 42°, Caliber 184mm 44°, Bear Grizzley 181mm 40°, Surf Rodz 176/186/196mm 45° eller andra truckar där vinkeln på basplattan är 35-45°.