Det finns som du kanske upptäckt en uppsjö termer och ord inom longboard-världen. Det är inte alltid så lätt att veta vad alla av dem betyder och står för. Så därför har vi tagit fram den här ordlistan. En pedagogisk vägvisare för den som vill lära sig snacka som en sann brädåkare. Eller om man helt enkelt bara behöver förstå vad något betyder. Listan utgår från de engelska namnen med den svenska översättningen efteråt (om det finns någon).

Termer och longboard-ord

*Denna ordlista fylls på hela tiden. Det kan alltså hända att ordet du söker inte finns just nu. Men misströsta inte, det dyker nog upp snart ska du se.
B C F G H K L P R S T W

B

Base Plate [Basplatta]
Truckar består av två delar, en basplatta och en hanger. Den delen av trucken som sitter fast i din bräda är den del man kallar för basplattan.

Bushings [Bussningar]
Truckens två delar (basplatta och hanger) sätts ihop genom en längre bult (kingpin). För att ge trucken en viss rörlighet använder man en bussning mellan dessa två delar. Bushings finns i olika hårdhet och utformning för att ge dina truckar exakt den rörlighet/stabilitet som du eftersträvar.

C

Camber
Camber är en typ form/shape på brädan. Ser man brädan från sidan så är den högsta punkten på mitten av brädan och de lägsta punkterna längst ut på respektive sida. Brädan är alltså välvd.

Concave [Konkav]
De flesta brädor/deck är skålade i någon mån. Man har med andra ord högre ytterkanter då man ställer sig på brädan. Detta kallas för concave eller konkav på svenska.

Cut Outs
Då brädan är utskuren vid truckarna för att själva decket inte ska ta i då man svänger.

F

Flatspot
Flatspot är något som kan uppstå när man håller på med slideing. Det innebär att man slitit på hjulet på exakt samma punkt vilket gjort att hjulet inte längre är runt utan blir platt på ett ställe. Risken är att då man fortsätter slajda så har hjulet en tendens att stanna i exakt samma läge igen och den platta ytan växer.

Uppkomsten av en flatspot beror på att när slajden utförs så ska brädan aldrig ligga i 90° mot färdriktningen. Det innebär att hjulen inte längre kan snurra. Man strävar alltid efter att ha en större eller mindre vinkel än detta för att på så vis göra att hjulen alltid kan snurra samtidigt som man sliter på dem.

Skulle du ha råkat ut för en flatspot? Här har du ett bra tips på hur du tar bort dem.

Footstop
När man åker downhill är det extremt viktigt att försäkra sig om att fötterna står kvar på brädan när man svänger. En footstop är helt enkelt ett stop som monteras på deckets ovansida för att försäkra dig om att foten inte släpper. De kan se ut på ett flertal olika sätt men oftast som en vinkel. Vissa föredrar att göra egna footstops av små hjul eller bushings. En mer radikal och barbarisk metod är att spika fast ett par skor på brädan, men det är inte så många som gör det längre.

G

Goofy
När du vanligtvis står med högerfoten fram är du en goofy-åkare.

H

Hanger
De flesta truckar består av två delar. En basplatta och en hanger. Hangern är den del som utgör själva hjulaxeln.

Highside
När man gör en slide och hjulen greppar mitt i sliden så att man kastas av brädan.

Hooka/Hookup
När hjulen får grepp efter en slide.

K

Kantläppat hjul
När ytterkanten på ett hjul är vass och kantig är det ett kantläppat hjul (oftast downhill-hjul som har det men även en del slide-hjul kommer med kantig läpp).

Kingpin
Kingpin är den bult som håller ihop din truck (basplattan med hangern). Denna bult reglerar också hur hårt/löst du vill att dina truckar ska vara för att få bästa svängförmåga/stabilitet.

L

Lean
Med lean syftar man på hur mycket en longboard lutar då man svänger i en bestämd radie. Generellt sett kan man säga att en truck med lägre truckvinkel tenderar att ha mycket lean.

P

Pintail
Pintail är en form på brädan som påminner om en droppe. En klassisk form på brädan som hängt med sedan starten. En pintailbräda är som bredast strax bakom den främre trucken och avsmalnar sedan för att bli som smalast längst bak.

Pivot Cup [Pivotkopp]
På hangern (truckaxeln) finns en liten pigg som vilar i en ”grop” på basplattan. Pivot Cup eller Pivotkopp är alltså vad denna ”grop” kallas för.

Predrift
En slide man gör för att sänka fart innan en sväng kombinerat med att man ska få en bättre linje in i svängen.

Pucks [Puckar]
De håra plastskydden som finns på slidehandskar. Puckarna är gjorda av UHWM-PE vilket står för Ultra-high-molecular-weight polyethylene. En förkortning som är bra att kunna i Alfapet eftersom du kan bli av med alla jobbiga bokstäver då.

Pusha
När du tar fart med hjälp av ta av ena foten från brädan och sätter ner den i marken sen trycker ifrån.

R

Regular
När du vanligtvis står med vänsterfoten fram är du en regular-åkare.

Release/Release-point
När hjulen går från grepp till slide.

Rocker
Nej, det har inte med musik att göra. Rocker kallar man en typ av shape på brädan där deckets lägsta punkt är i mitten på brädan. Det är alltså motsatsen till den shape som kallas camber.

Rundläppat hjul
När ytterkanterna på ett hjul är rundade och inte är vassa är de ett rundläppat hjul (finns oftast på hjul som är lämpade för slide).

S

Slide
När man trycker ut brädan sidleds så att hjulen tappar grepp och börjar glida över asfalten (kan också stavas: Slajd).

Smooth
Smooth är när ett hjul glider väldigt jämnt och lent över asfalten.

Spacers
Spacers är en slags distans som ser ut som ett kort rör. Denna distans placeras mellan två kullager inuti varje hjul för att skapa rätt avstånd mellan dem och hålla dem på plats.

Speed Checks
Ett slags ”slidingtrick” som går ut på att man pressar brädan för att få den att släppa och sladda för att sen dra tillbaks den istället för att snurra runt 180°. Vid en slide så bromsas farten radikalt vilket gör det till ett användbart sätt att stanna/bromsa i högre hastigheter. Speed Checks kan utföras på massor av vis. Stående, sittandes, toeside eller heelside.

Speedrings
Man brukar placera en tunn bricka på båda sidor om ditt hjul. Denna bricka ligger mot dina kullager och försäkrar dig om att de får snurra fritt och inte bromsas upp av åtdragande skruv och truck.

Stance
Stance är hur du står på brädan, helt enkelt vilken position dina fötter har i t.ex bredd.

Switch
När du står på fel håll mot vad du är van vid (t.ex har vänsterfoten bak som du vanligtvis brukar ha fram om man är regular-åkare).

T

Thanelines
Linjer (oftast vita) som vissa hjul lämnar efter sig när man slidear med dem.

Tube Concave [Badkarskonkav]
En form av concave där brädans ytterkanter är mer välvda än i mitten av brädan.

Tuck Position
En position som används vid downhill för att minimera luftmotstånd och skapa balans i åkningen. Åkaren kryper ihop och vrider upp kroppen i färdriktningen. Det bakre benet ligger strax bakom det främre. Åkaren står framåtlutad i en hukande ställning och med armarna bakom sig.

W

Washers
Är de brickor som ligger mellan dina bushings och den bult som håller dem på plats. Washers är alltså inte en person som är anställd för att ta hand om din smutstvätt.

Wheel Bite
Om din bräda lutar för mycket när du svänger samt om du kombinerat den med ett par truckar eller hjul som den kanske inte är anpassad för riskerar du att få wheelbite. Det innebär kort och gott att hjulet plötsligt tar emot brädans kant och ger dig ett plötsligt tvärstopp.

Wheel Wells [Hjulbrunnar]
För att undvika att hjulen går emot brädan när du svänger kraftigt har vissa brädor en urspårning i själva decket/brädan som gör att hjulen inte tar emot brädans kanter.