FRI FRAKT ÖVER 1000:- 60 DAGAR ÖPPET KÖP BETALA MED KLARNA STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR
Bra kullager från Bones

Bra kullager från Bones

Kullager är det som får dina hjul att snurra på truckaxlarna. Ett kullager är uppbyggt av en yttre och inre lagerbana som kan rotera fritt i förhållande till varandra. Detta tack vare kulor som hålls på plats av en krans. Skyddande sköldar av gummi eller metall omsluter en eller båda av kullagrets sidor för att skydda mot damm och smuts. De allra flest kullager passar till såväl longboard som skateboard.

Kullagrets lagerbanor och kulor är i regel tillverkade i stål. Kransen kulorna sitter i brukar vara av stål eller nylon. Kullager med nylonkransar lämpar sig bättre för högre rotationshastigheter. Detta på grund av att nylonet har lägre friktion, vilket ger mindre värme och mindre slitage. Sköldarna som omsluter lagret är av stål eller gummi. Det finns också kullager som är tillverkade i keramik. Keramiska kullager är dyrare än kullager i stål, men den som är villig att betala för hög kvalitet får ett lager som har lägre friktion, tål värme bättre och som inte rostar vid kontakt med vatten.

Kullager graderas i en skala kallad abec, vilket innebär precisionen lagret är tillverkat med. Skalans värden går i regel från 1 till 9, där precisionen stiger med siffran. Ett kullager med högre abec har högre precision och således lägre friktion, vilket resulterar i att det rullar bättre. Precisionen på dina kullager mattas tyvärr ut med tiden, så hur bra de rullar och hur länge de håller beror mycket på hur du underhåller dem. Olika slags kullager är olika lätta att underhålla. Kullager helt slutna med metallsköldar är omöjliga att underhålla, något för den late som slänger sina lager när de blir dåliga. Lager med en metallsköld är hyfsat lätta att göra rent och smörja upp. Kullager med gummisköldar är lättast att underhålla. Det är enkelt att få dem helt rena och sedan smörja upp dem igen.

Boardlife Spacers

Spacers för kullager

Spacers

Något som får dina kullager att hålla längre är spacers. Spacers sitter mellan kullagren i dina hjul och minskar slitage på såväl kullager som hjul, allra mest vid det sidledestryck som uppkommer vid slajds. Men de har också betydelse när du svänger. Så fort du belastar ditt hjul från sidan kommer dessa distanser se till att trycket fördelas jämnt och att kullagren på så vis rullar bättre. Alla hjul bör ha spacers inuti dem men tyvärr är det inte alltid en garanti att tillverkaren satt i detta från början. En rekommendation är i så fall att uppgradera din bräda med ett set spacers.

Speedrings

Speedrings som sitter utanför dina lager

Speedrings som sitter utanför dina lager

På vardera ände av hjulaxeln sitter speed rings. Dessa är brickor vars funktion är att hjälpa dina kullager löpa fritt och inte ta i hangern och därmed hindras från att rotera. Man kan tycka att dessa små brickor kan kännas betydelselösa men de har trots allt en viktig betydelse om du vill få så bra rull som möjligt. Saknar du speedrings är risken att du bromsar kullagret när du skruvar åt muttern vid hjulet. Dina speedrings hjälper alltså till att hålla allt på plats och fördela trycket korrekt.

Skulle du slarvat bort dessa kan du alltid införskaffa en uppsättning nya här.

 

Built-In – Kullager med inbyggda spacers & speedrings

Heartwood - Street Bolts Bearings abec-9

Street Bolts är av typen Built-In av hög kvalitet

Det finns kullager med inbyggda spacers och speedrings. Dessa lager brukar gå under namnet Built-In. Därmed har du de tillbehör du bör ha till kullagret inbyggda, och du behöver inte hålla koll på alla olika delar. Dessa lager fungerar precis lika bra som enkla kullager med speedrings och spacers.

För dig som vill byta hjul på din bräda snabbt och lätt är också Built-In ett bra tips.

Ett bra tips på Built-In med hög kvalitet och ett bra pris är Street Bolts från Heartwood.

Öppna och stängda kullager

Det finns olika typer av kullagersköldar. Det vill säga det som omsluter själva kulorna i lagren. För att kunna rengöra dina lager så är det viktigt att du har lager av den typ som går att öppna. Att torka av sina lager regelbundet skadar inte oavsett vilken typ du än har.

Stängda lager

Såhär öppnar du ett lager med stålsköld

Öppna ett kullager med stålsköld genom att pilla bort spännringen.

Är som det låter stängda. Det betyder att de kommer att hålla ute smuts och damm betydligt mycket längre än öppningsbara eftersom de är tätare. Men om smutsen väl kommit in eller om du utsatt dina lager för väta så är tyvärr skadan redan skedd. Dessa lager håller sig generellt sett bättre utan service än öppningsbara typer.

Öppningsbara lager

Det finns lite olika typer av öppningsbara lager. Det vanligaste är den typen som har en gummiskiva/rubberseal. Dessa brukar oftast vara i en färgglad variant. I vissa fall är det bara på ena sidan som denna förslutning sitter men vanligast är på båda sidor. Du kan enkelt pilla bort skyddet med ändan på ett gem. Undvik gärna nålar eller andra vassa föremål eftersom du kan skada skyddet och smuts kan då lättare leta sig in.

Det finns lager som ser ut att vara stängda men i vissa fall går även dessa att ta bort. Dessa hålls på plats genom en stålring som spänns utanför skölden. Du kan pilla bort denna med hjälp av ett spetsigt föremål. Se bilden.

Öppna ett kullager med gummisköld med ändan på ett gem

Såhär rengör du dina kullager

För att rengöra dina kullager så behöver du alltså en typ som går att öppna (se ovan). Det hela handlar om att rengöra lagret och smörja det på nytt. Proceduren är hyfsat enkel.

1. Du börjar med att avlägsna dina kullager från dina hjul. När detta är gjort tar du bort kullagersköldarna enligt anvisningarna ovan.

2. Tvätta dina kullager i T-röd eller med fettlösare av något slag. Om du väljer T-röd kan du lägga ner dina kullager i en PET-flaska med lite T-Röd. Du kan också köpa en Bearingcleaner från Bones. Skruva på korken och skaka dem ordentligt. Gör om denna procedur med ren T-Röd tills ingen smuts längre lossnar från din kullager. För att inte slösa på T-Röd och spara på naturen kan du enkelt sila den smutsiga T-Röden genom ett kaffefilter. Voila! Som ny!

3. Se till att torka alla delar med papper så du får bort all smuts från både lager och sköldar. Låt sedan dina lager torka över natten. Har du bråttom? Torka dom med en hårtork. När de är helt torra är det dags att smörja dem.

Heartwood Light Speed Bearing Oil4. Vad gäller uppsmörjning görs detta med fett eller olja. Ett fettat lager står sig längre utan underhåll men ger oftast lite sämre rull, medan ett oljat kullager har mindre friktion och kan behöva ses över lite oftare. Ett bra är Heartwoods Light Speed Bearing Oil. Då får du en flaska med pip som gör att oljan är lätt att applicera.

Börja med att sätta på skyddsskölden på ena sidan och spraya därefter ett par skurar tunn olja på lagren. Snurra dem och se till att alla delar fått olja på sig.

5. Sätt på den sista skölden och eftertorka lagren på överflödig olja. När du åker första gången kommer antagligen mer olja att pressas ut. Se därför till att torka dem efter första åkturen igen så slipper det fasta smuts i oljan.

 

Bra kullager leveras av märken som  Heartwood, Sector 9, Biltin, Bones och Zealous. Här hittar du de kullager som Boardlife erbjuder.