Hjulen är din longboards kontakt mot marken (är det inte det har du antagligen gjort något väldigt fel). Longboardhjul är i regel gjorda av polyuretan, på engelska polyurethane, förkortas ofta med bara thane. Det är en en speciell sammansättning av olika plaster som får en gummiliknande karaktär. Alla märken, Abec 11, Orangatang, Sector 9, Venom, Nersh och Divine har sina egna blandningar, på engelska formula. Vissa märken som till exempel Sector 9 och Abec 11 har dessutom olika blandningar för olika produkter i sortimentet som beter sig olika. Nästan alla longboardhjul har dessutom en kärna av hårdplast, kärnorna kan vara olika stora för att förändra känslan och beteendet hos hjulen. Kärnan är hårdare än uretanet runt den och ser till att dina kullager sitter där de ska.

Hjulets storlek

Benämningen longboardhjul är lite flytande, men de är vanligtvis mellan 65 och 75mm i diameter. Det finns de som skulle säga att ett mjukt hjul på 50mm räknas som longboardhjul, och Abec 11 tillverkar hjul så stora som 107mm i diameter, vilket är nästan lika stort som en vanlig CD-skiva.

Ett mindre hjul accelererar snabbare på grund av sin mindre diameter och lägre vikt men har lägre maxhastighet. Ett större hjul accelererar långsammare men har högre maxhastighet tack vare att det har större massa än ett litet hjul och rullar rent teoretiskt längre. Ett större hjul rullar dessutom lättare över grus, grenar och gropar i vägen.

Hjulets hårdhet/durometer

Detaljer om hårdhet på hjul är framförallt viktigt för den som vill slajda mycket eller vill tävla. För rekreationsåkaren är det kanske viktigare vilken färg hjulet har, men det kan också vara värt att veta att ett mjukt hjul är skönare att åka på.

Man mäter longboardhjul på en skala som kallas durometer, eller i kortform bara duro. Skalan går från 1 till 100 och anges i A som avser mjukare plaster. B, C, D och så vidare används när man beskriver hårdare material. Ett vanligt gummiband är ungefär 25 på skalan. Longboardhjul är vanligen mellan 75A och 89A men vissa tillverkare har hjul så mjuka som 72A och så hårda som 99A,vilket är lika hårt som ett skateboardhjul.

Ett mjukare longboardhjul är skönare att åka på, det absorberar mer vibrationer från vägen. Ett mjukare hjul har också bättre grepp, man kan alltså svänga skarpare och hårdare än med ett hårt hjul. Det beror på att ett mjukt hjul komprimeras mer under åkarens vikt och kontaktytan och friktionen blir på så sätt större, vilket också leder till att ett mjukt hjul rullar långsammare än ett hårdare hjul.

Ett hårdare hjul rullar snabbare under rätt omständigheter, vilket betyder slät asfalt, men släpper lättare om man åker fort genom en kurva. Hårda hjul är alltså också lämpligare för dig som vill lära dig att slajda eller vill att dina slajds ska bli längre. För den som gillar att åka bräda med hjulen på tvären kan det också vara värdefullt att veta att ett hårdare hjul håller bättre för slajds än ett mjukare.

Formen

Det som gör kanske gör störst skillnad för hur ett hjul beter sig är vilken form det har. Det kan vara mycket att ta in men vi börjar från början och hoppas att det går vägen.

Först och främst har vi hjulets kontaktyta, det vill säga den yta som har kontakt med vägen, ju större desto mer grepp.
Det är en förenklad regel, med olika typer av läppar förändras hjulets karaktär ordentligt.

Läpp

För att förtydliga så är läpp en term eller ett smeknamn för hur kanten på hjulet ser ut.

Det finns hjul med vassa, raka, fasade och runda läpper och sedan kombinationer av de olika formerna. Ju vassare desto skarpare kan man svänga i kurvor eller carves, och desto svårare blir det att bryta ut i slajd. Med en rund läpp är det svårare att ta kurvor på grepp, och hjulen släpper lättare i carves och när man vill slajda. När man väl slajdar är en rund läpp mycket mer förlåtande än en vass, vilket betyder att man inte löper lika stor risk att få hugg och kastas av brädan.

Kärnan

Longboardguiden - Hjul med stora kärnor

Hjul med stora kärnor

Hjul med små kärnor

Hjul med små kärnor

Kärnans storlek och form spelar också roll. Vanligtvis syns inte kärnan mer än som en liten färgad ring runt dina kullager och är ganska liten. Ju större kärnan är desto hårdare kommer hjulet att upplevas, med liten kärna känns hjulet mjukare.

En av de viktigaste egenskaperna hos kärnan är se till att hjulet håller formen under åkningen, speciellt vid slajds. Flera slajdhjul, till exempel Abec 11 Freerides, Sector 9 center-set och Venom Tweakers, har stora kärnor för att de riktigt ska hålla formen. Det gör att hjulen slits jämnt och kommer upplevas nästan precis likadana att åka på under hela sin “livslängd”.

Longboardguiden - Hjul med ventilerade kärnor

Hjul med ventilerade kärnor

Det finns också ventilerade kärnor som gör longboardhjulet betydligt lättare, exempelvis Orangatang Balut, Abec 11 Flywheels och Zombie Hawgs. Skönt när man vill slänga runt longboarden eller hålla sina kullager svala vid väldigt höga hastigheter eller riktigt långa slajds.

Orangatang och Hawgs har supervarianter med kärna av svarvad aluminium, något som ger ännu högre precision till åkningen. Den högre massan gör hjulet styvare och tyngre vilket gör att det slits jämnare, greppar bättre och rullar snabbare.

Hjul med kärnan placerad i mitten – Centerset

Hjul med kärnan placerad i mitten – Centerset

Kärnans placering

Själva kärnan i hjulet kan också vara placerad på olika ställen inuti. Anledningen är att beroende på placeringen kan man få en förskjuten tyngdpunkt i hjulets mitt. Det gör att man kan få bättre grepp på precis samma hjul.

Hjul kan alltså ha följande typer av kärnor: Centerset, Offset, Sideset, Vass läpp, Rak läpp, Fasadläpp, Rundad läpp, Stora kärnor, Små kärnor och Ventilerade kärnor. Med andra ord ganska många varianter.

Här kan du kika på en film som på engelska berättar lite av det vi beskrivit i texten ovan.