60 DAGAR ÖPPET KÖP STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR

Kendamaguiden

Vad är en Kendama:

Kendama är en typ av leksak som länge varit populär i Japan bland både barn och vuxna. Idag finns Kendaman utsprid över hela världen och scenen växer inte minst här i Sverige. Även om det kan verka enkelt vid första anblicken, är Kendama ett avancerat spel med fler tusen olika trick för spelare att försöka bemästra. Det kan spelas var som helst och av vem som helst. Spelet hjälper dig att utveckla din koncentration och uthållighet.

Nuförtiden är dock denna traditionella leksak inte längre bara ett nöje, det är en tävlingssport med tävlingar som äger rum över hela världen.

Kendamans olika delar:

  1. Main body ken   (剣).kendama
  2. Spike kensaki   (剣先).
  3. Big cup ōzara   (大皿).
  4. Base cup chūzara   (中皿).
  5. Small cup kozara   (小皿).
  6. Ball tama   (玉).
  7. Hole ana   (穴).
  8. String ito   (糸).
  9. Cross-piece sarado   (さらど).
  10. Small cup edge kozara nofuchi   (小皿のふち).
  11. Big cup edge ōzara nofuchi   (大皿のふち).
  12. Slip-stop or Slip grip (すべり止め).

Kendaman är oftast tillverkade av en svarvad trästav med en spetsig punkt vid ena änden, tre koppar och en boll med ett litet hål i. Kopparna på vardera sidan av staven kallas för stora koppen (big cup) och lilla koppen (small cup). Bollen är förbunden med staven genom ett ungefär 40 centimeter långt snöre. Vid slutet av staven finns en punkt med vilken spelaren ska försöka spetsa bollen med. Vid den andra änden av staven finns en kopp som kallas medium koppen (base cup).

Spelet går i grunden ut på att kasta bollen och försöker fånga den i en av kopparna eller spetsa den med spetsen av staven. Även om det kan låta enkelt finns det ett nästan obegränsat antal specifika tekniker för detta.

Trick & Guider

Längre ner på sidan hittar du en lista med trick. Spana in den och se hur många av tricks du klarar. Kom ihåg att inte ge upp i första taget utan öva varje dag så kommer du börja få bra flyt på dina kendamatrick. Lycka till.

Under uppbyggnad

Vi fyller denna sida med nya saker framöver så kom tillbaka då och då för att se fler trick och få mer information. Allt du kan tänkas behöva för att bli ett fullfjädrat Kendamaproffs.

Greppet

Kendama kan verka enkelt, men du är kommer troligen finna att det är ganska svårt när du väl försöker spela.En superb känsla av balans är nödvändigt och det är inte bara händerna som är viktiga. Du måste också använda resten av kroppen, särskiltknäna för att följa med i alla rörelser. Även om det finns många andra grepp, bör spelarna behärska dessa fem grundläggandeförst

Det sätt på vilket en Kendama hålls kallas greppet. Låt oss undersöka de fem grundläggande greppen.

  1. För att utföra “ozara (stor kopp) grepp” använd tummen och pekfingret för att hålla kendamans spets riktad nedåt och base cupskall peka uppåt. Håll dina mittenfingrar och ringfinger på den lilla koppen.
  2. För “point grip” håller du kendaman så att base cup är längst ner och spetsen är på toppen.
  3. För “rosoku (ljus) grepp” innebär att du skall hålla i spetsen pekande nedåt och den small cup mot dig.
  4. För att utföra “tama (kula) grepp” hålla bollen med hålet uppåt.
  5. För “hemliga grepp” du håller den stora koppen och den lilla koppen med fingrarna, med staven parallellt med marken.

kendama-grip

(Foto: Maruishi Teruki, a member of the board of directors of the Japan Kendama Association)

Hur du skall stå

Hållning spelar en viktig roll i Kendama. Det är primärt två hållningar man använder “rak hållning” och “vinklad hållning”.

I den raka hållningen kommer staven hållas i handen och bollen dinglar direkt nedan.
I vinklad hållning hålls bollen i ena handen medan staven hålls med den andra i 45 – graders vinkel. I båda hållningarna hålls fötterna något närmare varandra än axelbredd och en högerhänt spelare sätter sin högra fot ett steg före vänster. Det omvända gäller för en vänsterhänt spelare.

Det är viktigt att hålla din tyngdpunkt framåt, slappna av i dina axlar och stå naturligt.
Oavsett vilket trick som utförs bör du följa en 1, 2, 3 rytm. Först bör knäna böjas. Sedan, medan tricket utförs, bör de rätas. Och slutligen, bör de böjas igen när bollen är fångad. Denna rytm är nyckeln till Kendama .rak vinklad

Kendma spelregler

Grunden i kendama spelande går ut på att drar bollen uppåt så att den antingen fångas i en av kopparna eller att hålet i bollen lander i den spetsiga delen av staven. Mer avancerade tricks går ut på att balansera och jonglerar.

Det finns elva föreskrivna rörelser på kendamatricklistan för att uppnå en kyu ranking och ännu fler för en dan ranking. En 10-kyu rating (den lägsta nybörjare kvalitet) uppnås genom att helt enkelt fånga bollen i största koppen. En bok utgiven av Japan Kendama Association listar 101 olika trick för kendama men det finns förmodligen tiotusentals variationer av olika trick. Olika kroppshållningar och grepp krävs för att utföra olika trick. De flest spelar med kendama för nöjes skull men tävlingar äger rum, särskilt i Japan, där många Kendama shokūgekìs (japanska för strid) hålls.  Sådana tävlingar går ut på att man skall utföra specefika trick i följd efter varandra. Eller utföra vissa trick upprepade gånger så länge som möjligt. Dessutom kan tricks utföras head to head där en rival att bestämmer vinnaren. Den som misslyckas ett trick först förlorar.

Typer av tricks:

Kendamatricks är indelade i femton ( 15 ) olika typer:

1. Cup tricks
2. Turtle tricks
3. Pull Up Spike tricks
4. Airplane tricks
5. Swinging Spike tricks
6. Around tricks
7. Lighthouse tricks
8. Slide/Slip tricks
9. Spin tricks
10. Warbler tricks
11. Mastery tricks
12. Freeze (Still) tricks
13. Air tricks
14. Cat’s Cradle tricks
15. Special tricks

 

TIPS

Många kendamaspelare mixtrar och matchar olika kens och tamas. Alla kendamas väger nämligen lite olika. De flesta proffsen är mycket noggranna med att mäta både tama och ken för att hitta den perfekta kombinationen. För att kunna göra alla kendamatricks bör kendaman vara välbalanserad. En fördelning på 71/71 gram per sida är bra. Totalvikten för tävlingskendama ligger runt 130g – 160gram.

Vill du försäkra dig om att sarado (kopparna) sitter på rätt ställe på ken kan du direkt när du köper den göra ett märk på ken var den sitter. Oftast är inte sarado limmad utan den kan röra på sig, då kan du limma fast din sarado. Det är inte kul när dina koppar flyttar på under spel eller om de trycks ner för långt, vilket påverkar balansen. Sätt bara en liten limklick där sarado ska sitta och låt det torka.

Om dina koppar blir buckliga, använd ett mynt för att knåda tillbaka trät till sin ursprungliga form. Tryck myntet mot koppen och följ krökningen. Skålform är avgörande när man gör trick som lighthouses, lunar, etc.

Din Kendama kommer få stryk och färgen kommer lossna. Det är en del av spelandet och inget onaturligt utan tvärtom så är det meningen att det skall vara så. De flesta bollar är skönast att spela med efter en vecka då de blivit inspelad. Ju mer din tama är använd desto bättre grepp får den.

Har du problem att sätta ett trick? Använd mera knän, det går inte att stå stilla som en pinne!

VÅRA MEST SÅLDA KENDAMA

BASIC TRICKS

Här hittar du ett gäng med grundläggande tricks.
En del av dem har även instruktionsvideos nedan (dessa klipp har en videosymbol).

  • Big Cup
  • Small Cup
  • Base Cup
  • Candle (hold spike, middle cup)
  • Moshikame (alternating big cup, middle cup, 3x) (sara grip)
  • Knee Bounce (big cup, knee bounce, big cup)
  • Elbow Bounce (big cup, elbow bounce, big cup)
  • Moshikame with Handle Tap (3x)
  • Small Cup, Middle Cup, Big Cup (and back)
  • Pull Spike
  • Cup to Spike

Pull Spike

Cup to Spike

AVANCERADE TRICKS

Här hittar du ett gäng med avancerade trix.
En del av dem har även instruktionsvideos nedan (dessa klipp har en videosymbol).

  • Space Walk
  • Hanging Middle Cup (hold string in middle, middle cup)
  • Side & Outside Catch
  • Airplane (holding ball, swing to spike)
  • Small Cup, Middle Cup, Big Cup (and back 3x)
  • Hanging Middle Cup (hold string in middle, middle cup)
  • Big Cup, Spike
  • Swing Up and In (swing ball to spike)
  • Drop in (arm extended up, drop to spike)
  • Hanging Up and In (hold string in middle, spike)
  • Around Japan (small cup, big cup, spike) (big cup, small cup, spike)
  • Spike, Big Cup, Spike
  • Lighthouse Trade
  • The Swirl
  • Hand Roll

Space Walk

Lighthouse Trade

The Swirl

Hand Roll

Senast inkommet