FRI FRAKT ÖVER 1000:- 60 DAGAR ÖPPET KÖP BETALA MED KLARNA STÖRST UTBUD INOM LONGBOARD GRATIS STICKERS MED ALLA ORDRAR
Dina truckar spelar en avgörande roll när det kommer till manövreringen av din bräda. De består av två metalldelar som är sammansatta med en skruv och bussningar (bushings) mellan sig. Den ena delen kallas för basplatta och denna del är vad man monterar fast i själva brädan. Den andra delen är den så kallade hangern. Hangern är själva hjulaxeln och den del som kommer vrida sig när du lutar dig på brädan och på så vis få den att svänga.
Trots att formen och storlekarna på truckarna kan variera så följer de allra flesta märken och alternativ en slags standard när det kommer till placering av skruvhål, storlek på skruvar och muttrar. Det både underlättar och skapar möjligheter. Genom denna standard är det lättare att byta enskilda komponenter utan att man måste köpa en komplett skateboard varje gång man exempelvis bara vill ha nya truckar eller andra hjul.

Basplatta

Basplattan är den delen av trucken du skruvar fast på din skateboard. Den huvudsakliga skillnaden mellan olika basplattor är den vinkel de placerar hangern i. En större vinkel skapar mindre svängradie, och därmed större svängförmåga medan en mindre vinkel skapar större svängradie, och mindre svängförmåga.

Hanger

Basplattan är sammanlänkad med en hanger. Hangerns pivot sitter i basplattans pivotkopp, och det är här själva rörligheten hos trucken sitter. I pivotkoppen sitter ett gummi för att göra rörligheten så exakt och följsam som möjligt. Som du säkert förstår så utsätts detta gummi för väldigt stor belastning, så känns din truck inte som den gjorde när den var ny kan det vara dags att byta ut gummit. Genom hangern löper en hjulaxel, vanligtvis gjord av stål. På denna axel fäster du dina hjul, kullager, spacers och speed rings (mer om dessa under avsnittet kullager).
Bredden på truckhangers varierar lika mycket som deras utseenden, men generellt sett ska de, inklusive axeländarna, vara lika breda som din bräda. En smalare hanger ger mer grepp, men kan upplevas nervös i höga hastigheter. En bredare hanger ger mer stabilitet, men blir lätt tråkig i lägre hastigheter. De flesta hangers på skateboardtruckar är mellan 100-150mm breda, exklusive axeländarna.

Bushings

För att truckarna ska fungera som det ska behöver man ett slags gummi/bussning (bushing) som man placerar på båda sidor om hangern och skruvar åt med sin kingpin. Läs vår guide om bushings för att lära dig mer om hur det fungerar.

Kingpin

Brädans mest avgörande skruv och kanske är det därför den fått detta namn? Din kingpin är skruven som håller ihop din hanger med basplattan. Det vill säga håller ihop dina truckar. Den består vanligtvis av stål. Kingpinen löper alltså igenom hangerns bushingsäte. På kingpinen sitter bushings av polyuretan som fungerar som truckens fjädring. Bushingsen gör hangern och basplattan rörliga i förhållande till varandra men hindrar dom ändå ifrån att slå i varandra. Bushingsen fixeras på kingpinen tack vare stödjande brickor, s.k. washers. Hela kalaset hålls på plats med en klassisk mutter.

Genom att lossa eller skruva åt muttern kan du få mer eller mindre svängförmåga på din bräda. Många nybörjare glömmer att experimentera med dessa inställningar, vilket gör att man kanske inte får de egenskaper som passar dig bäst.

 

Traditionel och Reverse kingpin

Skateboardtruckar är av typen TKP, vilket står för Traditional KingPin. Longboardtruckar är oftast av typen RKP, Reverse KingPin. Man brukar dela upp longboardtruckar i två huvudgrupper. Traditional kingpin (TKP) och reverse kingpin (RKP). Det finns flera skillnader mellan de två varianterna. Först och främst ser de väldigt olika ut, men det vi koncentrerar oss på här är de praktiska skillnaderna.
TKP-truckar är i regel lägre, har mer lean och svänger mindre. På en kortare longboard rekommenderas denna typen av truckar då RKP-truckar svänger för mycket och gör åkturen instabil och nervös.
RKP-truckar är oftast högre, har mindre lean och svänger mer. På en längre longboard bör man ha denna typ. Med vanliga skatetruckar blir åkningen annars lätt tråkig och brädan svänger inte så mycket.

Välja rätt truckbredd

Att veta vad man ska välja för bredd på sin truck är inte det lättaste. Speciellt inte för den som ska köpa truckar till sin skateboard. Ibland pratar man tum och andra gånger millimeter. Dessutom refererar olika tillverkare till olika mått. Nu ska vi försöka reda ut det åt dig…

Rekommenderad regel

Allmänt gäller att truckens totala bredd helst ska vara ungefär brädans bredd. Man kan tänka bort muttrarna som sätts längst ut men med andra ord ska hjulen hamna precis i linje med brädans ytterkant när de är fastsatta. Här kan det skilja lite beroende på vad man är ute efter men se det som en rekommendation.

Truckbredden

Truckbredden avser måttet på trucken om man räknar bort själva axeln som håller hjulen. Det är alltså den bredd som blir mellan dina hjul.

Axelbredd

Axelbredden är å andra sidan den totala bredden på hela trucken mätt från ena sidan till andra.

Truckens profil

Truckens alla komponenter och deras dimensioner avgör tillsammans hur hög den blir. Det höjdmått som är intressant är måttet från basplattans undersida till centrum av hjulaxeln. Effekterna av en låg truck är ökad stabilitet men minskad svängförmåga, medan en hög truck blir svängigare men samtidigt mer instabil. Det gäller att hitta rätt balans av de båda beroende på användningsområde eller för att passa den stil som du har.
Inom traditionell skate brukar man klassa in truckarna i tre olika profiler där varje profil är anpassad för lite olika ändamål.

Low Profile

Lågprofiltruckar ger extra bra stabilitet för fliptrick. Det kan också göra att du har lättare att poppa brädan vid exempelvis ollies eftersom brädans tail ligger närmare marken och tidigare träffar marken när du kickar upp tailen. För dig som föredrar lågprofiltruckar så är en hjuldiameter på 50-53mm att föredra.

Mid Profile

Truckar med en medelhög profil funkar bra för allround skate på street eller i park. Här är den rekommenderade hjulstorleken omkring 52mm – 56mm.

High Profile

Truckar med högre profil lämpar sig bättre för cruising och carving då de kan få lite bättre svängkraft. Dessa truckar lämpar sig bättre för hjul med en större diameter (56mm och uppåt).

 

 

Standard & Lättviktstruckar

Inom skateboarding har brädans totala vikt större betydelse än den generellt sett har inom longboarding. Ju mer du trickar och flippar med din bräda, desto större betydelse få vikten. En stor del av brädans totala vikt sitter i truckarna. Med anledning av detta strävar många trucktillverkare efter att hålla nere vikten så mycket det går.

Det låter kanske inte så mycket med 40 gram skillnad hit eller dit, men det har större betydelse än man kan tro. Tillverkare som Independent har bland annat utvecklat Hollowtruckar, som precis som namnet antyder, är ihåliga. På så vis kan man få ner vikten avsevärt. Andra tillverkare har experimenterat med andra material för att få lättvikt. Enda nackdelen med detta är att dessa truckar blir dyrare. Men beroende på användningsområde kan det alltså vara värt det.

 

Exempel på lättviktstruckar